woensdag 22 juni 2016

Dag 9

Vanmorgen heb ik op de camping een 'cooked breakfast' genomen, bestaande uit spiegelei, spek, worstjes, tomaten en bonen. En het is nodig gebleken, vanwege het loodzware traject langsheen Loch Awe. De rit heb ik aanvankelijk verdergezet langsheen Loch Caolisport. Maar op aanraden van de campinguitbaters, heb ik vanaf Achahoish de nationale route 78 verder gevolgd over de B8024, die me tot meer dan 200 m hoogte bracht, over de drukkere A83 en tenslotte langsheen het Crinan Canal, om te Bellanoch, aan de brug over de slikvlakte van de Crinan Loch, terug aan te sluiten op de 'Schotland Rond' route van 'Europafietsers'.
Van Slockavullin tot Kilmartin heb ik verscheidene grafmonumenten uit het laat neolithicum en de bronstijd gezien. Doorheen het Inverliever en het Invernian Forest aan de westelijke oever van Loch Awe ging het onophoudelijk extreem op en neer. Ik had er genoeg van en wou zo snel mogelijk een onderkomen. Echter, er waren geen campings in de regio, B&B's bleken volgeboekt of in verbouwing, en wildkamperen was evenmin een optie, vanwege de inmiddels actieve midges en het onherbergzame landschap (zeer dens naaldhout, steile hellingen, kapvlaktes, weides vol schapenstront etc.). Ik heb dan maar - dus met een beetje tegenzin - na 88 km fietsen, op enkele kilometers van de route, te Taychreggan, de rust en luxe opgezocht in het gelijknamige hotel Taychreggan.
Het is er zeer luxueus en ... duur. Ik werd er rondgeleid en geholpen bij het afladen van mijn fiets. Er stond een karaf sherry klaar op de kamer (heb ik al op...). In de bar heb ik een driegangenmaaltijd genuttigd (soep, zalm + mosselen en als dessert een bolleke ijs met peertjes en brownies). Ik heb er tevens twee 'kilt lifters' van brouwerij Oban Bay gedronken - lekker bier - en ter afsluiting - tenslotte ben ik in Schotland - een heerlijke Oban Whisky.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten