maandag 11 juli 2016

Dag 29

Vandaag was het een lange rit : 117 km. Vanmorgen had ik het besluit genomen de oostkust te zullen bereiken, weer of geen weer. En vanmorgen regende het fel; uitgerekend toen ik al mijn bagage had ingepakt en de tent had afgebroken, hield het op met regenen; in de loop van de dag heeft het nog gemotregend; maar vanaf Kelso trok de hemel open, scheen het zonnetje en voelde het van tijd tot tijd zelfs zomers aan. Het thalassamoment - waarop ik reeds van verre de zee kon zien - was er al na zo'n 80 km, schat ik. Maar de route verliep met een grote noordwaartse bocht - waardoor ik eventueel ter hoogte van West Mains nog een excursie naar Holy Island had kunnen maken - naar Waren Mill, dat mijn eindbestemming is geworden omwille van de aldaar gelegen camping, Budle Bay Campsite. Het was een landschappelijk heel mooie rit. Vooral vanaf mijn bevoorrading te Darnick, was het spectaculair - omdat ik daar moest klimmen uiteraard, 'no pain, no gain'. Zo heb ik uiteindelijk 'Scott's view' bereikt, de lievelingsplek van de schrijver Sir Walter Scott, met zicht op onder meer de meanderende River Tweed en de Eildon Hills - oftewel Trimontium, naar de vindplaats van een aldaar gelegen Romeins legerkamp met vicus en amfitheater. 'Flodden field' passeerde ik ook; dat is de naam van het slagveld waar de Engelsen de Schotten in 1513 een vernietigende nederlaag bezorgden. Dat was trouwens net voorbij de huidige grens tussen Schotland en Engeland...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten