zaterdag 9 juli 2016

Dag 27

De citytrip heb ik vandaag gemaakt. Ik heb vandaag dus niet gefietst. De fiets bleef op stal. Deze beslissing heb ik pas laat op de ochtend gemaakt. Ik dacht, nu ik hier toch ben, in de hoofdstad van Schotland... en nog zeeën van tijd heb... Op één dag kan je uiteraard niet alles zien, dus heb ik me beperkt tot het verkennen van Old Town (de binnenstad van Edinburgh bestaat uit twee delen, Old Town en New Town).
Old Town is zoals de naam al doet vermoeden het oudste gedeelte van de stad, en bestaat uit een hoofdstraat, die de Royal Mile wordt genoemd, van waaruit stegen vertrekken in een visgraatpatroon. De Royal Mile verbindt Edinburgh Castle in het westen - dat ik niet van binnenuit heb verkend, maar wel zou hebben gedaan als het regende - met Holyrood Palace in het oosten - waar thans de Queen 'in residence' is, en om die reden niet door gewone stervelingen - zoals ik - kon worden bezocht. De Royal Mile zelf bulkt van de toeristische winkels - ik had er een mooie kilt van tartan kunnen kopen; dat zou me niet hebben misstaan; maar ja, in België daar mee rondlopen... -, restaurants, cafés e.d.
Ik heb het grootste gedeelte van mijn tijd doorgebracht in Holyrood Park, waar ik onder meer de imposante Salisbury Crags - basalten kliffen - en Arthur's Seat - het hoogste punt (251 m) - heb beklommen. Ter afsluiting heb ik me nog eens overgegeven aan een slemppartij; de ene schotel volgde op de andere, allemaal doorgespoeld met bier en sterke drank...

1 opmerking: