donderdag 7 juli 2016

Dag 25

Na een stevig ontbijt - ik som het graag nog eens op : een grote kom porridge, een full scottish breakfast, dat dit keer uit spek, een gepocheerd ei, worst, black pudding, haggis, champignons, tomaten en bonen in tomatensaus bestond, alsook geroosterd brood met confituur, een groot glas appelsap en twee kopjes koffie met veel suiker en een wolkje melk - ben ik naar diezelfde outdoor-winkel als gisteren gereden, heb er de bandendruk gecontroleerd en zowel vooraan als achteraan op 50 psi oftewel 3,45 bar gezet - kwestie van de puntjes op de i te zetten. De Chinese buitenband zou vandaag sowieso vol steentjes gezeten hebben - met alle gevolgen vandien. Doorheen het 'Loch Lomond and The Trossachs National Park' moest ik continu over grindpaden rijden en op een gegeven moment zelfs over zware steenslag - qua grootte vergelijkbaar met die van een spoorwegbedding.
Zo ruig is het wegdek van de gehele route nog niet geweest. Ook het asfalt was vaak slecht onderhouden, met veel losliggende grindkorrels tot gevolg, en putten in de weg. Het grillige weer - de ene keer koud en regenachtig, dan weer warm en zonneschijn -  zorgde voor het enerverende aan- en uittrekken van de Gore-Tex-regenjas en -broek. Ook irritante insecten waren weer van de partij - al dan niet stekend -, die me aanvielen zodra ik even talmde of halt hield, om bijvoorbeeld op adem te komen na een stevige beklimming. En nu genoeg gezeurd. Want het was een mooie etappe, met onder meer de passage over het Glen Ogle Viaduct - daar heb ik een selfie gemaakt met behulp van mijn Joby gorillapad - en de beklimming vanuit Fintry tot meer dan 330 m hoogte, gevolgd door een spectaculaire afdaling tot Lennoxtown. In Lennoxtown wou ik overnachten, maar het enige hotel aldaar bleek volgeboekt. Ook in Milton of Campsie - in mijn zoektocht ben ik dus even van de route afgeweken - en in Kirkintilloch ving ik bot.
Ik ben dan maar doorgefietst, over het jaagpad van het Forth & Clyde Canal, tot ik in Twechar een bordje met B&B opmerkte. Daar heb ik gelukkig, nog net voor het opnieuw begon te regenen, in de Twechar Farm B&B een kamer op de kop kunnen tikken. Op de kilometerteller stond al meer dan ik me had voorgenomen : 98 km.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten