maandag 4 juli 2016

Dag 22

Vandaag heb ik veel bossen doorkruist, grotendeels over autoluwe wegen en vrijliggende fietspaden. Af en toe moest er nog eens flink geklommen worden, tot meer dan 450 m hoogte. Ik ben voorbij het slagveld van Culloden gereden. Hier werd in 1746 een bloederige slag geleverd, waarna de Highlands die de Jacobieten in hun opstand hadden gesteund aan een wrede militaire bezetting werden onderworpen door het Britse regeringsleger. Net voor het binnenrijden van Kingussie moest ik in een bocht omheen de ruïnes van de Ruthven Barracks, een militaire kazerne opgericht om de Highlands onder controle te krijgen, naar aanleiding van een eerdere opstand van de Jacobieten in 1715.
De voorafgeplande route heb ik kort na mijn bevoorrading te Carrbridge heel even verlaten voor een hiervan afwijkend traject over de nationale fietsroute nr. 7. Kort na het binnenrijden van het Cairngorms National Park begon het te motregenen, gevolgd door een plensbui. Later op de dag is het aanhoudend blijven motregenen. De camping van Newtonmore, een aanrader volgens een fietstrekker die ik onderweg ben tegengekomen, heb ik niet meer bereikt. Te Kingussie heb ik na her en der poolshoogte genomen te hebben, een geschikt onderkomen gevonden - voor een redelijke prijs - in het Sonnhalde Guest House.
Bernie, de eigenaar, vroeg me of ik een Vlaming of een Waal was. Omdat ik een Vlaming was, kreeg ik een kamer, grapte hij. Naar het waarom, verwees hij naar de historische banden tussen Vlaanderen en het Schotse koningshuis van Robert de Bruce. Zijn vrouw vertelde me achteraf dat hij nogal 'into history' is. Op de kilometerteller stond uiteindelijk 90 km. Kort na mijn intrek klaarde het weer op en scheen de zon. Had ik toch beter doorgereden naar de camping?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten